De dinner train ontspoorde in een dinner illusion!

De dinner train ontspoorde in een dinner illusion!

De dinner train ontspoorde in een dinner illusion! 600 448 Lhoëst Jean

Ik keek uit naar een dinner op de trein, maar spijtig genoeg werd ik slachtoffer van een georganiseerde diefstal.

Schandalig dat je daar als consument totaal machteloos tegenover staat. De consument, de motor van de door ons toch zo verafgode groei, wordt op allerhande wijze gepusht te kopen. Maar als het faliekant afloop staat hij op de laatste rij!

De feiten.

In het begin van dit jaar boekte ik een ‘dinner train’ op zaterdag 20 april 2024  voor 2 personen vanuit Mechelen. Ik betaalde hiervoor onmiddellijk de volle pot, 286,99 euro.

Op 17/4/2024 melden ze me een paar dagen voor vertrek(!!!!) dat mijn reservering zomaar omgeboekt werd naar zaterdag 21/9 vanuit Antwerpen.

Uittreksel uit hun bericht:

“Beste gast,

U heeft geboekt voor een rit voor dit weekend, door een fout in ons reserveringssysteem heeft u voor dit uitje kunnen boeken. Dit had een test moeten zijn en deze is helaas verkeerd opengezet, waardoor gasten op deze dag konden boeken. Dit was uiteraard niet de bedoeling, aangezien wij pas vanaf medio september vanuit België zullen vertrekken en willen onze oprechte excuses hiervoor aanbieden.

Wij zullen in 2024 nog niet vanuit Mechelen vertrekken, de ritten voor 2025 zijn aangevraagd maar nog niet goedgekeurd. Zou u een andere stad uit kunnen zoeken vanwaar u kunt vertrekken? Onze rittenplanning kunt u hier vinden: https://dinnertrain.be/

Wij hebben u voor nu omgeboekt naar het weekend dat wij vanuit Antwerpen-Berchem rijden, als deze datum en tijd niet uitkomt kunt u een e-mail sturen naar info@dinnertrain.be met de nieuwe datum en tijd.

Nogmaals onze oprechte excuses en hopende op uw begrip.”

Via een email naar het vermelde adres en een bericht op hun website heb ik onmiddellijk gereageerd dat wij daar helemaal niet akkoord mee gaan met de vraag de betaalde prijs van 286,99 euro terug te betalen. Nooit enige reactie gekregen.

Nadien stuur ik hen nog meerdere vragen tot terugbetaling. Steeds botste ik op stilzwijgen, dovemans oren  en uitvluchten. Enfin, op een muur van lafheid.

Nochtans is het simpel: vermits zij het door mij bestelde en betaalde product/dienst niet hebben kunnen leveren zijn ze verplicht me terug te betalen!

Klacht bij de politie.

Ten einde raad, besliste ik klacht in te dienen bij de politie tegen Dinnertrain wegens diefstal.

Maar was aan verkeerde adres. De politie kon niets doen omdat dit een koopgeschil is. Er werden immers geen strafbare feiten vastgesteld. Ze raadden me aan klacht neer te leggen bij de rechtbank van Koophandel!

De politie was wel behulpzaam. Ze deden wat meer opzoekingswerk en vertelde me dat de firma achter dinner train ‘Train charter events bv’ of ‘Train events BV’ uit Nederland onlangs, eind augustus failliet verklaard werd.

Ze raadden me aan een schuldeis in te dienen bij de curator. Maar vermits zulke schuldeisen helemaal onderaan het lijst van prioriteiten vallen, is er weinig hoop!

Knipperlichten niet gezien.

Misschien had ik ook wat meer moeten opletten. Want er waren een aantal knipperlichten.

Ten eerste dat ik maanden op voorhand al de volle pot moest betalen voor een tafeltje in een restaurant, zelf al is het dan een rijdend. Dit moest een belletje doen rinkelen. Want zelf in een driesterren restaurant betaal je geen voorschot bij de reservatie.

En verder bevatte de Belgische website ‘Dinnertrain.be’ geen enkele verwijzing naar de firma of personen die deze diners organiseren. Dit is onwettelijk. En ook hier ging geen belletje rinkelen.

Een georganiseerde diefstal!

Hun eerder weergegeven mededeling is bijzonder raar en klinkt ongeloofwaardig. Kan moeilijk geloven dat ze zo kort voor het vertrek pas zagen dat er een fout gebeurd was nadat ze dus al maanden voorschotten inden!

Voor mij is dit een duidelijke vorm van georganiseerde misdaad. Ik verdenk hen heel bewust zoveel mogelijk ‘voorschotten’ (de volle prijs) te innen om hun schulden te kunnen afbetalen goed wetende dat de kans dat ze deze voorschotten zouden moeten terugbetalen in geval van faling haast onbestaande is. De consument komt immers op de laatste plaats. De banken komen op de eerste plaats, hun leningen worden prioritair terugbetaald. Die van de consument (voorschotten zijn leningen) niet. Pure oplichterij. En schandalig dat de politiek hier nog niets aan gedaan heeft!

Dringend: betere bescherming van consumenten.

Uiteraard moeren wij als consument verbolgen zijn omwille van de wanpraktijken van ‘dinner train’. Maar ik denk dat we evengoed gebelgd moeten zijn om overheden die zulke wanpraktijken toestaan!

Is het normaal dat verkopers voorschotten van 100% kunnen eisen voor een etentje dat je pas maanden later zult verorberen? Moeten hier geen grenzen gesteld worden in functie van de aard van het product/dienst en de wachttijden?

Is het normaal dat men een paar dagen voor de afgesproken datum zomaar een reservatie éénzijdig kan verplaatsen naar een andere locatie en tijdstip, maanden later? Is het normaal dat in zulke gevallen de verkoper niet onmiddellijk verplicht wordt het voorschot terug te betalen?

Is het normaal dat ingeval van een faillissement de renteloze voorschotten van consumenten achtergesteld worden aan de rentedragende voorschotten van banken?

Is het normaal dat in deze neoliberale tijden de meeste politici in de eerste plaats de belangen van de bedrijven en rijkeren verdedigen eerder dan de belangen van gewone consuslaven?